De Indiase chaos

22 augustus 2012 - Udaipur, India

Lieve allemaal,

Jullie hebben een tijdje moeten wachten, maar nu heb ik dan eindelijk de mogelijkheid om even achter de computer te zitten. We hebben af en toe wel wifi, maar niet echt tijd (en zin haha) om een computer op te zoeken, maar vandaag toch maar even de tijd ervoor genomen ;) Ik zit nu vlak bij de voordeur van het hotel, en er zit een vrouw op de stoep met twee kinderen, ze zit enorm hard te praten, niet al te bescheiden haha maar dat hoort zo hier :)

Ondertussen zijn we al anderhalve week onderweg en hebben al enorm veel gezien en gedaan; ik heb genoten en ben overweldigd. Ik zal proberen het een beetje kort en bondig te vertellen..

Delhi. In Delhi zijn we eerst maar heel kort verbleven. Na een goede vlucht kwamen we aan het begin van de nacht aan bij het hotel. Het hotel zat in een hele vieze steeg, het stonk er naar pis en overdag was het er een drukte van jewelste. Dat is dus India ;) Na een dagje met de autoriksja (die worden hier door hun chauffeurs ook wel de Indian Helicopters genoemd) door Delhi racen hebben we de stad maar snel weer verlaten, en dat was ook prima voor het begin. De chaos moest nog wel een beetje wennen...

Agra. Toen we in Agra met de trein op het station aankwamen was het chaos alom. Iedereen wilde ons in zijn riksja of taxi, er waren kinderen die ons aantikten voor geld of eten en alle mensen niet iets van ons hoefden keken naar ons. En daar loop je dan met al je tassen... Hanna zag een blank gezin en is daar heen gelopen, zij hebben ons geholpen met het vinden van een hotel. We merkten dat we gewoon moesten weten waar we heen wilden, dus besloten vanaf toen vooruit de hotels te boeken, i.p.v. bij aankomst. De verwachting dat Agra iets rustiger en mooier zou zijn dan Delhi klopte helaas niet.. Wel mooie dingen gezien, zoals de Taj Mahal, Agra Fort en de Baby Taj (Itimad-ud-Daulah). De eerste avond in Agra aten we bij een wat luxer nieuw hotel verderop in de straat, zag er wel goed uit, maar toch hadden we dat beter niet kunnen doen, want alleen Ant en ik voelden ons de volgende dag fit... Balen!

Bharatpur. Vanuit Agra zijn we met een taxi naar Bharatpur gereden. 40 km verderop. Een 'klein' dorpje waar een National Park (Keoladeo Ghana NP) vlakbij lag. We hadden een guest house in een lekker rustige straat, wat een verademing even! Lekker om een beetje bij te komen. Helaas voelde ik mij de volgende dag niet helemaal goed, ik denk door een combinatie van de warmte en het eten, maar ik had rustig de tijd om weer op te knappen. We zijn het National Park in geweest op de fiets. Niet een denderend succes, want het was bloedheet en benauwd en we hadden stom genoeg maar 1 fles water per persoon meegenomen. Dat was dus echt te weinig! Met een hoofd zo rood als een tomaat kwamen we terug in het guest house, toen hadden we alweer een middagje bijkomen verdiend haha!

Jaipur. Vanaf Bharatpur zijn we met een lokale bus naar Jaipur gegaan. Dit was afgelopen zondag. Gelukkig was de bus niet overladen vol, maar het was een heel gedoe om onze tassen op een goede plek te krijgen. De bus zat vol met voornamelijk mannen, gezinnen en stof. De reis verliep verder prima, veel gezien onderweg. We waren in Agra gewaarschuwd voor Jaipur (het zou minstens zo erg als Agra zijn), maar ik vond het eigenlijk rustiger en een fijnere stad dan Delhi en Agra. Gelukkig maar! Misschien wordt het mooier hoe verder we komen! Na de bezienswaardigheden (o.a. Amber Fort, Hawa Mahal) wilden Ant en ik de laatste paar uurtjes in Jaipur in wat luxere sferen doorbrengen. We hebben in het oude palais van de koninklijke familie van Rajastahn, wat nu een hotel is, een drankje gedronken en een tour gehad. Wat een luxe! Heerlijk rustig even en ooh wat was daar een mooi zwembad waar ik zo graag even in was gedoken om al het stof en de viezigheid van me af te laten spoelen mmmm, helaas bleef dat bij dromen en konden we buiten weer het stof in... ;)

Udaipur. Gisteravond laat zijn we vanaf Jaipur met de nachttrein naar Udaipur vertrokken. Ik was er een beetje bang voor, en wel redelijk terecht want ookal was het wel te doen, ik zou het niet weer meteen doen. Het is een beetje moeilijk uit te leggen hoe de trein er uit ziet, maar naast mij lag een wat oudere Indier (gelukkig wel een gangpad er tussen) die de hele nacht enorm vieze en rare geluiden maakte, om gek van te worden! Gelukkig was ik uiteindelijk zo moe dat ik wel een beetje heb geslapen, maar het voelt toch wel een beetje alsof ik een nacht heb overgeslagen... Vandaag hebben we Udaipur verkend met de autoriksja (past precies met 5 personen!). Mooi stadje, weer wat rustiger en er is veel te doen. Zo zijn we met een kabelbaan een heuvel (Tiger mountain) op geweest, waar we de hele stad konden overzien, met de meren in de stad en het bergachtige landschap op de achtergrond. Erg mooi!

Morgen gaan we nog varen met een bootje en naar het City Palace van Udaipur, voordat we in de bus (deze keer een luxere versie voor toeristen) naar Jodhpur gaan, de blauwe stad.

Dus nog 4 to go! Jodhpur, Jaisalmer, Bikaner en Delhi. Wat India betreft zijn we op de helft, gaat heel snel!

Over het algemeen is het hier in India maar een vieze bende. Overal mensen, koeien, stank, verkeer en ga zo maar door. De bezienswaardigheden zijn heel mooi en de chaos begint ook steeds meer zijn charme te krijgen. Toch is het zo jammer dat er zo veel armoede en troep is (afvalbeleid doen ze hier niet aan), er zijn gewoon te veel mensen en er komen alleen maar meer, want Indiers hebben gemiddeld 4 tot 5 kinderen. De meeste Indiers zijn op het eerste gezicht een beetje opdringerig, maar uiteindelijk vriendelijk, aardig en respectvol, al hebben ze wel wat gekke gewoontes. Zo vinden ze het heel fijn om een dikke rochel uit hun keel te produceren en die op straat te spugen, maakt niet uit of er net iemand vlak langs loopt. Ook parkeren mannen gewoon even hun voertuig langs de drukke weg en stappen uit om even te gaan staan pissen. Als we iedereen die we hebben zien staan wildplassen een boete hadden kunnen geven waren we rijk geweest! Datzelfde geldt als iedereen die met ons op de foto wilde of (overduidelijk stiekem of het netjes vragende) een foto van ons heeft gemaakt ons een paar Rupees had gegeven. Ik kan er zo moe van worden dat iedereen met je op de foto wil, huppakee kind erbij! Of allemaal 1 voor 1... Toen ik samen met Ant in Agra fort was zijn we wel 50x met iemand op de foto geweest... Er lopen toch wel meer toeristen rond? Waar we ook erg aan moesten wennen is de hoofdgebaren. Bij wijze van instemming maken ze een beweging met hun hoofd die op nee schudden of vertwijfeling lijkt, erg verwarrend in het begin want elke keer dachten wij dat we iets raars of fout hadden gezegd.

Dan nog even, zoals het een echte Nederlander betaamt, over het weer. Het is eigenlijk nu regenseizoen, maar India heeft nog maar heel weinig gemerkt van de moesson. Wij merkten er de eerste dagen ook niet veel van, het was alleen maar ontzettend warm met een hoge luchtvochtigheid. Even wennen! Maar vanaf Jaipur is het weer wat minder zonnig, het heeft zelfs maandag bijna de hele dag geregend. Nu is het ook lekker weer buiten, lekker koel!

Misschien neem ik de komende tijd wat meer tijd om achter een computer te gaan zitten, de tijd zal het leren... ;)